Podróże służbowe to nie tylko okazja do nawiązania nowych kontaktów biznesowych, ale także do zanurzenia się w różnorodności kulturowej. Jednak każdy kraj ma swoje własne zasady i normy, które mogą znacząco różnić się od tych, do których jesteśmy przyzwyczajeni. Znajomość etykiety podróży służbowej w różnych krajach może pomóc uniknąć nieporozumień i potencjalnych gaf, które mogłyby zaszkodzić relacjom biznesowym. Poniżej przedstawiamy wskazówki, jak zachować się w różnych krajach podczas podróży służbowych.
Japonia
Czego unikać?:
Nadmierny entuzjazm podczas powitań
Choć może wydawać się to miłe, w Japonii zbyt gorliwe uściski dłoni czy poklepywanie po plecach mogą zostać odebrane jako nachalne. Japończycy preferują subtelny ukłon, który jest wyrazem szacunku. Pamiętaj, głębokość ukłonu ma znaczenie – im bardziej szanujesz swojego rozmówcę, tym głębszy powinien być ukłon. Przesadna gestykulacja czy zbyt ekspresywne powitania mogą sprawić, że Japończycy poczują się niekomfortowo.
Nieumiejętne posługiwanie się pałeczkami
Wbicie pałeczek pionowo w ryż przypomina japońskie rytuały pogrzebowe. Jest to jedno z najpoważniejszych faux pas, które można popełnić. Lepiej zrezygnować z tej praktyki.
Niemcy
Czego unikać?:
Spóźnienia
W Niemczech czas to pieniądz, a spóźnienie na spotkanie to nie tylko faux pas, ale wręcz grzech ciężki. Niemcy są znani z punktualności i oczekują tego samego od swoich partnerów biznesowych. Jeśli wiesz, że się spóźnisz, poinformuj o tym z wyprzedzeniem. Warto być punktualnym, jak zegarek szwajcarski. Jeśli zdarzy ci się przybyć wcześniej, znajdź najbliższą kawiarnię i rozkoszuj się filiżanką kawy, podziwiając niemiecką punktualność w akcji.
Zbytnia poufałość
Niemcy cenią sobie profesjonalizm i dystans. Unikaj zbyt wielu żartów i osobistych historii na pierwszym spotkaniu, chyba że chcesz, aby Twoi niemieccy partnerzy biznesowi zaczęli zastanawiać się, czy na pewno jesteś tam w celach zawodowych. Niemcy preferują rozmowy na tematy biznesowe, przynajmniej na początku relacji. Oczywiście, w miarę rozwoju współpracy, można pozwolić sobie na bardziej osobiste rozmowy, ale na początku warto trzymać się tematu.
Indie
Czego unikać?:
Używanie lewej ręki
W Indiach lewa ręka jest uważana za nieczystą, więc używanie jej do jedzenia czy wręczania przedmiotów jest bardzo niewskazane. Aby uniknąć gafy, używaj prawej ręki i staraj się zapomnieć, że masz lewą – przynajmniej na czas spotkania. Przekazywanie dokumentów czy wizytówek lewą ręką może być odebrane, jako brak szacunku.
Przekraczanie granic osobistej przestrzeni
Zachowaj umiar i unikaj zbyt długiego kontaktu wzrokowego. Pamiętaj, że dotyk jest akceptowalny, ale w granicach zdrowego rozsądku – uścisk dłoni jest w porządku. Dłuższe uściski, czy poklepywanie po plecach już niekoniecznie.
Brazylia
Czego unikać?:
Nadmierny formalizm
Brazylijczycy cenią sobie luźną atmosferę i serdeczność. Nadmierna formalność może być odbierana jako chłód i dystans. Zamiast tego, pozwól sobie na uśmiech i swobodniejszą konwersację. Pamiętaj, że w Brazylii „plan” to czasami tylko sugestia, więc bądź elastyczny. Spotkania mogą się przeciągać, a harmonogramy nie zawsze są ściśle przestrzegane.
Ignorowanie kultury piłki nożnej
Piłka nożna to religia w Brazylii. Jeśli nie interesujesz się futbolem, przynajmniej udawaj, że tak jest, bo inaczej możesz zostać wykluczony z rozmów towarzyskich 😉 Unikaj jednak komentowania kontrowersyjnych meczów, chyba że chcesz zobaczyć, jak wygląda prawdziwa brazylijska pasja. Zamiast tego, spróbuj dowiedzieć się, który lokalny klub piłkarski wspierają Twoi partnerzy biznesowi i delikatnie wyraź swoje zainteresowanie.
Chiny
Czego unikać?:
Wręczanie wizytówek jedną ręką
W Chinach wręczanie wizytówki jedną ręką jest uważane za niegrzeczne. Zawsze używaj obu rąk i traktuj wizytówkę z szacunkiem. Oglądaj ją przez chwilę, zanim schowasz do portfela – to znak, że cenisz swojego rozmówcę. Nigdy nie wkładaj wizytówki do tylnej kieszeni spodni, ponieważ jest to oznaka braku szacunku.
Odmowa przyjęcia jedzenia
Jeśli odmówisz jedzenia, które zostanie ci zaoferowane, możesz obrazić gospodarza. Zawsze spróbuj choć trochę, nawet jeśli nie masz ochoty. W przeciwnym razie Twój chiński partner biznesowy może pomyśleć, że nie doceniasz jego gościnności. Odmowa może być odebrana jako brak szacunku i wdzięczności. Pamiętaj, że w Chinach często serwuje się wiele potraw naraz, więc spróbuj wszystkiego po trochu, aby okazać swoją otwartość i szacunek.
Francja
Czego unikać?:
Zapominanie o grzeczności
Francuzi cenią sobie uprzejmość i grzeczność w każdej formie. Zawsze zaczynaj rozmowę od “Bonjour” i kończ ją “Au revoir”. Niechlujność w formułowaniu grzecznościowych zwrotów może być odebrana jako brak szacunku. Podczas spotkań biznesowych nie zapomnij także o odpowiednim uścisku dłoni – ani zbyt mocnym, ani zbyt słabym.
Zbyt szybkie przechodzenie do interesów
Francuzi lubią najpierw poznać swojego rozmówcę, zanim przejdą do interesów. Unikaj bezpośredniego zaczynania rozmowy od tematów biznesowych. Zamiast tego, zacznij od lekkiej konwersacji na tematy kulturalne, kulinarne czy o sztuce. Pozwól, aby rozmowa naturalnie przeszła do interesów.
Podróże służbowe mogą być fascynującą przygodą, ale tylko wtedy, gdy zrozumiemy i uszanujemy różnice kulturowe. Zachowanie otwartości i elastyczności, to klucz rozkwitu Twoich międzynarodowych relacji biznesowych.